The forgotten poor - Reisverslag uit Leiderdorp, Nederland van Mercynurse - WaarBenJij.nu The forgotten poor - Reisverslag uit Leiderdorp, Nederland van Mercynurse - WaarBenJij.nu

The forgotten poor

Door: Annemarie

Blijf op de hoogte en volg Mercynurse

28 December 2012 | Nederland, Leiderdorp

Dag allemaal,

Nog een week tot mijn vertrek. Time flies..
Vandaag het document waar ik in mijn vorige blog aan refereerde maar eens doorgeworsteld. Met m'n Engelse woordenboek en Google Translate nog maar bij de hand ;-) Negentig pagina's met visies en protocollen. Gelukkig hoef ik niet alle details te kunnen reproduceren, en ik ben benieuwd wat ik onthouden blijk te hebben als ik straks daadwerkelijk aan het bed sta. Ik zal jullie ook niet lastigvallen met de medisch/verpleegkundige inhoud van de protocollen, en de indrukwekkende foto's van patiënten zal ik jullie nog even besparen.
Maar de volgende alinea uit de inleiding wilde ik wel graag met jullie delen:

It is important to work with the awareness that almost everything in this environment is new for patients. It may be their first time:
- in a hospital
- on a ship
- outside their village
- seeing white people
- feeling air conditioning
- hearing English spoken
- walking down stairs
- using a western-style toilet
- sleeping in a bed...


In mijn aantekeningen van het oriëntatieweekend waar ik vorig jaar was, staat dat MercyShips werkt onder de "poorest of the poorest of the poorest"...
Toch zou het zomaar kunnen zijn (en dat hoop ik ook echt), dat deze mensen mij zo inspireren, dat ik straks rijker terug kom dan dat ik hier wegga..

En verder..

Op mijn vraag om tips aan Herman en Huibke als ervaringsdeskundigen als medisch hulpverleners in Afrika, kreeg ik het advies om foto's van familieleden mee te nemen. De mensen daar vinden dat belangrijk en leuk. Dacht ik natuurlijk gelijk aan mijn Hollandse neefjes en nichtjes met hun blonde haren en blauwe ogen, maar Herman herinnerde mij er fijntjes aan dat in Afrika vooral de (voor)ouders belangrijk zijn. Dus graag foto's met een hoog 'grijs-gehalte'! Thanks Herman :-)!

Tot slot: dank voor alle reacties, zowel op deze site als via mijn privémail. Ik zou het ook geweldig vinden om van júllie wel en wee op de hoogte te blijven.
Overigens ontvangen jullie geen mailtje met udates op deze blog, dus als je het leuk vindt om mee te lezen, log dan gewoon af en toe eens in..

Annemarie

  • 29 December 2012 - 19:49

    Ton En Elizabeth Van Der Knijff:

    Hallo Annemarie,

    We zijn hier in Moerkapelle bij pa en ma tijdens de jaarwisseling. Ma liet ons je blog zien. Wat een prachtig werk hoop je daar op dat schip te gaan doen. We wensen je alle goeds, maar bovenal Gods zegen toe in de komende maanden, ver weg!

    We hopen je te blijven volgen op je reis.

    Hartelijke groet,
    Ton & Elizabeth

  • 29 December 2012 - 21:50

    G Van Der Knijff:

    ja Annemarie, het word best spannend , he. nog 1 week thuis.
    geniet er van. goede reis, Tante Hennie.

  • 04 Januari 2013 - 12:16

    Jantine Rijkaart:

    Hoi Annemarie,

    Wat een gave plannen! Ik wens je een hele goede tijd op Mercy Ships. Mocht je Hanna Geuze tegenkomen, wil je haar dan de groeten doen? Het lijkt me leuk om je te blijven volgen via je blog... Succes met je Engels ;) Gods zegen!

    Groetjes, Jantine

  • 04 Januari 2013 - 14:07

    Marielle:

    Hoi Annemarie,
    Een goede reis en een hele goede tijd toegewenst. Ik ga je proberen te volgen'
    via deze blog om zo een beetje bij te blijven.
    Daarna moeten we maar eens een fotoavond afspreken, want ik ben benieuwd wat je allemaal
    zal gaan beleven.
    Ik hoop op een rijke gezegende tijd voor je tussen de armste van de armen.

    Groetjes
    Marielle B

  • 04 Januari 2013 - 15:33

    Anja Groenveld:

    Ha Annemarie,

    Leuk dat de blog nu werkt, ben heel benieuwd naar je verhalen
    Nogmaals heel veel succes
    Groet Anja

  • 04 Januari 2013 - 19:31

    Simone Hazelaar:

    Lieve Annemarie,

    Heel veel zegen, geluk en werkplezier de komende tijd!
    Ik zal je missen, ga je volgen op je blog!

    Lieve groet,
    Simone

  • 04 Januari 2013 - 21:07

    Jessica Hilhorst:

    Hi Annemarie,

    Nu al leuk om je blog te lezen en je bent nog niet eens weg...
    Morgen de grote dag! Een hele goede, leerzame en leuke tijd gewenst!

    We zullen met onze kring je avonturen zeker volgen (en natuurlijk voor je bidden).

    Veel liefs,
    Jessica

  • 05 Januari 2013 - 09:36

    Corine:

    Hey Annemarie,
    Vandaag Corine

  • 05 Januari 2013 - 09:55

    Christy:

    Hoi Annemarie

    Vandaag dan de grote dag, ik wens je veel succes en werkplezier.
    Heel leuk je blog

    Liefs Christy

  • 05 Januari 2013 - 15:41

    Elise:

    Lieve Annemarie,
    Helaas heb ik je van de week niet meer kunnen spreken, maar bij deze: een heel goede tijd toegewenst. We blijven je uiteraard volgen!
    Groetjes,
    Bas, Elise, Jasmijn & Julius

  • 05 Januari 2013 - 15:58

    Joke Hollander:

    Hoi Annemarie,

    Als het goed is ben je dus nu vertrokken. Ik wens je een fantastische tijd en hoop dat het je brengt wat je er vooraf van hebt verwacht en wie weet nog veel meer dan dat.
    Ik zal je zeker 'volgen', ik vind het bijzonder wat je gaat doen.

    Lieve groet, Joke

  • 05 Januari 2013 - 19:45

    Janneke:

    Hey An,
    eindelijk is het zover, je bent onderweg! Hopelijk heb je een goede reis gehad en kan het avontuur gaan beginnen! Succes he! groetjes Janneke

  • 05 Januari 2013 - 19:53

    Corrine:

    Tjonge, 'k ben heel benieuwd hoe je 't allemaal gaat vinden!
    Je zet me iedere keer weer voor heldhaftige verrassingen!
    Heel veel sterkte met omschakelen. Hopelijk mag je tot zegen
    zijn en is het een zegen voor jezelf!

    Groetjes,
    Corrine

  • 06 Januari 2013 - 01:14

    Wilma:

    Nu al zin in je verhalen in de loop van de komende maanden. Je bent nu, "as we speak", onderweg....Goede reis en ik "lees" je snel!

    Lieve groet,

    Wilma

  • 06 Januari 2013 - 04:36

    Miriam:

    Hey Marietje!!

    Veilig aangekomen??
    Leuk om alle reacties op je blog te lezen!
    Daar wil ik natuurlijk ook tussen staan ;))

    Veel succes aankomende dagen, het zal wennen en druk zijn de eerste tijd denk ik zo..

    Denk aan jou!!

    xx Miriam (van de kookclub, ha ha:))

  • 06 Januari 2013 - 10:06

    Corine:

    Hey Annemarie, zag dat mijn berichtje deels verdwenen was.
    Maar als het goed is ben reeds op bestemming.
    Ik ga je zeker volgen!!!
    Groetjes Corine

  • 06 Januari 2013 - 11:27

    Monica:

    Hé Annemarie,

    Hoe is je reis geweest?Hopelijk is alles een beetje goed verlopen.
    Ben erg benieuwd naar je eerste indrukken!

    Lieve groet,
    Monica

  • 06 Januari 2013 - 11:32

    Jos En Suzanne:

    Ha Annemarie!
    Ik heb je niet meer gesproken op de nieuwjaarsborrel...

    Een hele mooie en goede tijd gewenst!!

    We zullen zo nu en dan je verhalen lezen op deze site.

    groeten
    Jos, Suus & Levi

  • 06 Januari 2013 - 17:10

    Esther Van Rijn:


    Zo ben je geland?
    Hoop dat je een goede reis hebt gehad en dat het avontuur nu echt kan beginnen!
    Go with the flow en maak er iets moois van!
    Zing, huil, bid, lach werk en bewonder!
    Groeten Esther

  • 06 Januari 2013 - 18:12

    Adriaan En Marrie Van Der Linde:

    Annemarie, een prachtige tijd toegewenst
    Ga met God en wees een zegen.
    Lieve groeten van Oom Adriaan en Tante Marrie

  • 06 Januari 2013 - 20:02

    Cobie De Vreugd:

    Zo meisje, het avontuur is begonnen. Heel veel succes en we blijven je volgen. Groetjes Cobie en Dirk

  • 07 Januari 2013 - 08:43

    Dieuwertje:

    succes fantastisch wat je doet

  • 07 Januari 2013 - 10:45

    Mattijn:

    Annemarie,

    Goed om te zien dat je gezonde spanning ervaart naar dat wat komen gaat, als "seeing white people" een eerste ervaring is dan hebben ze aan jou een goede...toch? Vanuit jouw 'homebase' Diac...succes..

    Mattijn

  • 07 Januari 2013 - 10:57

    Hester:

    Hoi Annemarie,
    het avontuur is begonnen, helaas heb ik je tweede boek niet op tijd gekregen om het nog aan je te geven.
    Die hou je dan nog te goed!
    Hoop dat de reis goed is verlopen, en ik wens je heel veel succes en werkplezier.
    Liefs van Hestert

  • 07 Januari 2013 - 12:20

    Lizette:

    Hoi Annemarie,

    Bedankt voor je cadeautje! Dat je daar nog aan gedacht hebt in je voorbereiding, lief van je.
    Hoop dat je een goede vlucht hebt gehad en dat je snel een beetje zal wennen.

    Liefs Lizette

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Mercynurse

In het dagelijks leven werk ik op de intensive care van het Diaconessenhuis te Leiden. Vanaf begin januari 2013 hoop ik voor twee maanden als verpleegkundige te gaan werken op de Africa Mercy; het hospitaalschip van de christelijke internationale hulpverleningsorganisatie Mercy Ships. Het schip ligt momenteel in Conakry, de hoofdstad van Guinee (West-Afrika).

Actief sinds 15 Dec. 2012
Verslag gelezen: 1313
Totaal aantal bezoekers 37647

Voorgaande reizen:

05 Januari 2013 - 04 Maart 2013

Twee maanden naar de Africa Mercy

Landen bezocht: